Leave your footprint here :)

Monday, March 9, 2009

Buddy Support System - Sistem Bimbingan Taulan


Mr Lee selaku fasilitator pada hari tersebut.

Salam ukhuwah.

Seperti mana yang kita ketahui, semenjak pelaksanaan PPSMI, ramai rakan guru yang mengajar Sains dan Matematik mengalami kesukaran untuk mengajar serta bertutur menggunakan bahasa Inggeris. Oleh yang demikian, pihak kerajaan yang prihatin mengenai permasalahan ini telah memberikan insentif yang sewajarnya kepada guru-guru yang terlibat.
Bagi peringkat sekolah, diwajibkan kepada kesemua guru PPSMI yang tidak melepasi tahap pencapaian profisiensi bahasa Inggeris untuk menghadiri kelas Sistem Bimbingan Taulan atau lebih dikenali sebagai Buddy Support System. Kelas ini diadakan 4 jam bagi setiap bulan atau seminggu sekali bagi membantu guru-guru berkenaan menguasai bahasa Inggeris.
Kelas ini dianjurkan oleh Panitia Bahasa Inggeris di mana guru-guru bahasa Inggeris menjadi Buddy dan guru-guru yang mengajar subjek Matematik dan Sains menjadi Critical Friend. Dalam program ini, bantuan dalam bentuk ilmu diberikan kepada kesemua guru-guru yang terlibat bagi memantapkan pengetahuan mereka dalam bahasa Inggeris.
Micro-teaching, pembelajaran tentang tatabahasa amat ditekankan setiap kali perjumpaan diadakan. Selain daripada itu, guru-guru berkenaan digalakkan untuk bertutur dalam bahasa Inggeris.
Kelas ini diadakan selepas waktu sekolah iaitu bermula dari jam 1.30 petang sehingga 2.30 petang. Sambutan pada kelas bimbingan ini amatlah menggalakkan kerana ianya bukan sahaja dihadiri oleh guru-guru yang terlibat tetapi juga staff sokongan sekolah dan juga para ustazah.
Jelasnya di sini, pengajaran akan menjadi lebih menarik dan berjaya sekiranya kesemua guru saling berganding bahu bagi memastikan program yang didukung oleh pihak kerajaan berjaya.


Antara guru-guru yang hadir.

1 comment:

  1. Apakah masalah yang dihadapi semasa menjalankan buddy system dan bagaimana ia diatasi?

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin